حاسب من الاحزان و حاسـب لها / حاسب علي رقابيك من حبلـها / راح تنتهي و لابد راح تنتهــي / مش انتهت أحزان من قبلهــا؟

صلاح جاهين

Tuesday, November 22, 2011

ارغي ... رغيك مهم


ازيكم كلكم :):):) يارب تكونوا كويسينانا عارفة اني بقالي فترة مش بكتب ... الظاهر كده جالي خرس كتابي مفاجيء , مع اني شاغلني كذا حاجة بقالي شوية و قررت اني اتكلم معاكوا فيهم - قهر ايوة - و من غير اي تحضير او تفكير هكتب هنا على طول و زي ما تيجي بقى و انتو و نصيبكماول حاجة شغلاني :تخيل انك رايح مكان بتعد الأيام و الساعات لحد متروحله , مستنيه بقالك شهور , و بعدين تفاجأ بإن فيه ناس رايحة معاك نفس المكان عندها القدرة العجيبة على تحويل عسل النحل لفسيخ !!! فيه ناس فعلآ محترفة ف ده , و بعدين تتحول كل احلامك عن المتعة اللي هتعيشها في المكان ده لكوابيس مش بتصحى ولا عارف تصحى منها , لدرجة انك بتتمنى تسيب المكان اللي كنت بتحلم بيه ده بسببهم !!! يا ترى فعلآ هما السبب ؟ يعني لو مكانوش موجودين كنت فعلآ تقدر تستمتع ؟ ولا اللي عايز يستمتع ده بيخلق الجو اللي عايزه مهما كانت الظروف ؟ فيه ناس بتسرق الفرحة اكيد ... بس الأكيد الأكبر ان محدش بيسرق فرحتك إلا بمزاجك او باستسلامك , و القانون لا يحمي المغفلين


-فين الناس اللي فالنص يا جماعة ؟ يا تلاقي واحد ماشي باصص فالأرض يا واحد تندب ف عينه رصاصة .... فين النظرة المحتشمة ؟ فين البنات اللي لابسة بشكل ولا يكون حارمها من احساسها بأنوثتها و لامستبيح انوثتها دي للي يسوى و اللي ميسواش ؟ ده حتى الناس مقسومة نصين قبل و بعد الفطار .... ليه الناس يا إما متزمتة يا إما منحلة ؟ مش عارفة جه منين الإعتقاد بإن القرب من ربنا بيبعد الواحد عن الناس و عن الحياة بشكل عام !!! مع ان اللي يقرب من ربنا و يحبه بجد بالتبعية هيحب الخليقة اللي خلقها ربنا , فين الحب ده بقى ؟
- النهاردة ببص فالنتيجة و لقيت ان شهر 9 هيبتدي بكرة انشاءالله , بغض النظر عن اهمية اول الشهر ف موضوع المرتب و كده , بس حسيت السنة خلصت بسرعة اوي !!!! عدي تلتين السنة فجأة كده ؟؟؟ طيب زمان ايام الدراسة مكنتش بحب شهر 9 عشان بيبقى بداية التحضير للدراسة .. دلوقت مفيش دراسة ايه اللي يدايقني انه جه ؟؟
- و بعدين هو ليه الناس مش بيعجبهم حاجة ؟؟؟ كنا فالمصيف و كان في ناس هتغرق و ربنا سترها و محصلش حاجة ... و مع ذلك كله جاله اكتئاب !!! انا كنت شايفة اننا المفروض نفرح !! هو لو غرقوا نكتئب و لو محصلش هي هي برضو !!!! بيقولوا ان ده برود مني ... يمكن .. بس ده انا كنت واحدة من اللي كانوا هيغرقوا ...و برضو فرحانة و باردة باردة
- انا حاسة اني لو فضلت على كده مش هسكت :):):) مش عارفة حد هيرد عالكلام العجيب ده ولا لأ .. بس الحاجة المهمة اللي حصلت دلوقت اني اكتشفت اني لسه عندي القدرة عالرغي ههههههه
مستنية على امل :)اللي حابب يرد على حاجة واحدة يبقى ميرسي .. و اللي حابب يرد على كله يبقى كتر خيره اوي و علاجه بعد القراية و الرد على حسابي :)
1/9/2010

No comments:

Post a Comment